Wymagania edukacyjne - INFORMATYKA
KLASA 8
Opis wymagań ogólnych, które uczeń musi spełnić, aby uzyskać daną ocenę
Ocena celująca(6) – uczeń wykonuje samodzielnie i bezbłędnie wszystkie zadania z lekcji oraz dostarczone przez nauczyciela trudniejsze zadania dodatkowe; jest aktywny i pracuje systematycznie; posiada wiadomości i umiejętności wykraczające poza te, które są wymienione w planie wynikowym; w konkursach informatycznych przechodzi poza etap szkolny; w razie potrzeby pomaga nauczycielowi (np. przygotowuje potrzebne na lekcję materiały pomocnicze, pomaga kolegom w pracy); pomaga nauczycielom innych przedmiotów
w wykorzystaniu komputera na ich lekcjach. Wykonuje zadania o podwyższonych stopniu trudności lub jest laureatem konkursów międzyszkolnych – I, II, III miejsce lub rejonowych, wojewódzkich, ponda wojewódzkich – I, II, III miejsce lub wyróżnienie.
Ocena bardzo dobra (5) – uczeń wykonuje samodzielnie i bezbłędnie wszystkie zadania z lekcji; jest aktywny i pracuje systematycznie; posiada wiadomości i umiejętności wymienione w planie wynikowym; w razie potrzeby pomaga nauczycielowi (pomaga kolegom w pracy).
Ocena dobra (4) – uczeń wykonuje samodzielnie i niemal bezbłędnie łatwiejsze oraz niektóre trudniejsze zadania z lekcji; pracuje systematycznie i wykazuje postępy; posiada wiadomości i umiejętności wymienione w planie wynikowym.
Ocena dostateczna (3) – uczeń wykonuje łatwe zadania z lekcji, czasem z niewielką pomocą, przeważnie je kończy; stara się pracować systematycznie i wykazuje postępy; posiada większą część wiadomości i umiejętności wymienionych w planie wynikowym.
Ocena dopuszczająca (2) – uczeń czasami wykonuje łatwe zadania z lekcji, niektórych zadań nie kończy; posiada tylko część wiadomości i umiejętności wymienionych w planie wynikowym, jednak brak systematyczności nie przekreśla możliwości uzyskania przez niego podstawowej wiedzy informatycznej oraz odpowiednich umiejętności w toku dalszej nauki.
Katalog wymagań programowych na poszczególne oceny szkolne
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
1. Lekcje z HTML-em |
||||
1.1 |
Jak to zrobić |
Programy do tworzenia stron WWW, wprowadzenie w historię języka znaczników hipertekstu (HTML) oraz kaskadowych arkuszy stylów (CSS), ogólna struktura dokumentu HTML, definiowanie stylów w dokumencie |
2 |
• z pomocą nauczyciela tworzy prosty dokument HTML. |
3 |
• wprowadza w edytorze tekstu ustawienia dotyczące kodowania znaków; • samodzielnie tworzy prosty dokument HTML. |
|||
4 |
• poprawnie stosuje elementy CSS. |
|||
5 |
• tworzy dokument HTML zgodnie z zaleceniami W3C; • wyjaśniaspecyfikę różnych rodzajów kaskadowych arkuszy stylów. |
|||
6 |
• przygotowuje prezentację wyjaśniającą rolę, jaką w historii języka HTML odegrali Tim Berners-Lee, RobertCailliau,HåkonWiumLie i Bert Bos,oraz cel powołania W3C. |
|||
1.2 |
Strona w dobrym stylu |
Tworzenie dokumentu HTML |
2 |
• stosuje style wpisane w celu sformatowania tekstu. |
3 |
• stosuje znaki specjalne (zwłaszcza ). |
|||
4 |
• stosuje różne jednostki miary; • definiuje koloryróżnych elementów dokumentu; • osadza w dokumencie elementy graficzne. |
|||
5 |
• definiuje właściwości czcionek (krój czcionki, styl czcionki, wariant czcionki, wysokość czcionki, odstępy między literami, zmiana wielkości znaków); • definiuje właściwości akapitu (odstępy między wyrazami, dekorowanie tekstu, wyrównanie tekstu w poziomie). |
|||
6 |
• wykorzystuje style wpisane, osadzone i zewnętrzne; • stosuje wybór przez klasę. |
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
|
1.3 |
Strona interaktywna |
Wprowadzenie do dynamicznego HTML, tworzenie elementów interaktywnych za pomocą CSS i JavaScript, budowanie galerii z wykorzystaniem elementów interaktywnych |
2 |
• wyjaśnia pojęcie „dynamiczny HTML”. • z pomocą nauczyciela tworzy i umieszcza na stronach HTML elementy interaktywne |
|
3 |
• samodzielnie tworzy i umieszcza na stronach HTML interaktywne elementyw CSS |
|
|||
4 |
• z pomocą nauczycielatworzy i umieszcza na stronach HTML elementy interaktywne |
|
|||
5 |
• samodzielnie tworzy i umieszcza na stronach HTML elementy interaktywne w JavaScript z wykorzystaniem zdarzeń onclick, onmouseover, onmouseout; • samodzielnie tworzy interaktywną galerię fotografii. |
|
|||
6 |
• stosuje inne dynamiczne pseudoklasy CSS; • tworząc elementy interaktywne, stosuje własne rozwiązania. |
|
|||
1.4 |
Witryna WWW |
Rodzaje witryn WWW, |
2 |
• opisuje budowę adresu strony WWW; • wyjaśniaznaczenierozszerzenia domeny. |
|
3 |
• wyjaśnia znaczenie nazwy index.htm; • tworzy odnośniki tekstowe i graficzne do innych dokumentów. |
|
|||
4 |
• omawia strukturalną budowę dokumentu HTML; • opisujerolęznaczników: header,nav, article, section, aside, footer. • z pomocą nauczyciela stosuje ww. znaczniki do tworzenia dokumentu HTML. |
|
|||
5 |
• samodzielnie stosuje ww. znaczniki do tworzenia poprawnej struktury dokumentu. |
|
|||
6 |
• tworząc witrynę WWW, pracuje samodzielnie i stosuje własne rozwiązania; • kopiuje pliki składowe na serwer WWW i weryfikuje poprawność działania witryny. |
|
|||
1.5 |
Prawo |
Prawo autorskie a ochrona wizerunku oraz twórczości (ochrona elementów serwisów i całych serwisów WWW, ochrona oprogramowania), wolne oprogramowanie, bezpieczeństwo |
2 |
• wyjaśnia konieczność chronienia utworów (np. programów, zdjęć, stron WWW). |
|
3 |
• wyjaśnia, na czym polega naruszenie praw autorskich i jak go uniknąć. |
|
|||
4 |
• wyjaśnia pojęcia „dozwolony użytek prywatny” i „ochrona wizerunku”. |
|
|||
5 |
• wyjaśnia, czym są wolne oprogramowanie i cztery rodzaje wolności. |
|
|||
6 |
• wyjaśnia praktyczne znaczenie najważniejsze punktów Ustawy o prawie autorskim |
|
|||
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
|
2. Lekcje programowania |
|||||
2.1 |
Pisz i powtarzaj |
Instalowanie programu Python, stosowanie polecenia print |
2 |
• pisze i uruchamia prosty program wypisywania tekstu na ekranie (polecenieprint). |
|
3 |
• stosuje pętlę for. |
|
|||
4 |
• wyjaśnia, jak działa funkcja rangew zależności od liczby parametrów. |
|
|||
5 |
• rysuje szlaczki i figury, wykorzystując pętlę for,polecenieprint. |
|
|||
6 |
|
|
|||
2.2 |
Programuj obliczenia |
Operacje matematyczne, typy zmiennych, definiowanie funkcji bez parametru |
2 |
• opisuje i odpowiednio wykorzystuje operacje matematyczne. |
|
3 |
• opisuje i odpowiednio wykorzystuje zmienne. |
||||
4 |
• definiuje proste funkcje bez parametru. |
||||
5 |
• rozwiązuje problemy z wykorzystaniem funkcji bez parametru. |
||||
6 |
|
||||
2.3 |
Sumuj liczby |
Operowanie zmiennymi, definiowanie funkcji z parametrem, stosowanie instrukcji warunkoweji podstawowych algorytmów na liczbach naturalnych |
2 |
• zmienia wartość zmiennej. |
|
3 |
• omawia działanie parametru w funkcji. |
||||
4 |
• definiuje funkcję z parametrem służącą do wyodrębnienia cyfr danej liczby czterocyfrowej i obliczenia ich sumy. |
||||
5 |
• definiuje funkcję z parametrem służącą do wyodrębnienia cyfr dowolnej liczby całkowitej i obliczenia ich sumy; • opisuje działanie instrukcji warunkowej i wykorzystuje ją do zbadania podzielności liczb. |
||||
6 |
• samodzielnie rozwiązuje dodatkowe zadania programistyczne. |
||||
2.4 |
Liczby nie tylko doskonałe |
Wykorzystywanie funkcji |
2 |
• rozumie problem znajdowania podzielników właściwych liczby. |
|
3 |
• korzysta z modułu math. |
||||
4 |
• z pomocą nauczyciela definiuje funkcję obliczania sumy dzielników właściwych liczby podanej jako parametr. |
||||
5 |
• definiuje funkcję wypisywania liczb doskonałych; • testuje działanie funkcji dla różnych parametrów. |
||||
6 |
• samodzielnie rozwiązuje dodatkowe zadania programistyczne. |
||||
2.5 |
Szukaj |
Wyszukiwanie elementu |
2 |
• rozumie zasady gry Zgadnij liczbę; • biorąc udział w grze, potrafi zastosować optymalną strategię. |
|
3 |
• znajduje maksymalną liczbę kroków odgadywania danej liczby. |
||||
4 |
• losuje liczby całkowite z danego zakresu; • wykorzystuje pętlę while do znajdowania sumy cyfr liczby. |
||||
5 |
• analizuje schemat blokowy algorytmu obliczania sumy cyfr dowolnej liczby; • samodzielnie implementuje grę Zgadnij liczbę w Pythonie, korzystając ze wskazówek |
||||
6 |
• samodzielnie rozwiązuje dodatkowe zadania programistyczne. |
||||
2.6 |
Zrób porządek |
Porządkowanie elementów zbioru przez prosty wybór i zliczanie, wykorzystywanie list |
2 |
• opisuje porządkowanie zbioru przez proste wybieranie i zliczanie. |
|
3 |
• opisuje, czym jest lista, i potrafi z niej korzystać. |
||||
4 |
• korzysta z funkcji związanych z listami. |
||||
5 |
• definiuje funkcje zliczania. |
||||
6 |
• samodzielnie rozwiązuje dodatkowe zadania programistyczne. |
||||
3. Lekcje z danymi |
|||||
3.1 |
Jak to z Gaussem było |
Sumowanie w arkuszu kalkulacyjnym, porządkowanie danych w tabelach, analizowanie danych zapisanych |
2 |
• korzysta z arkusza kalkulacyjnego w podstawowym zakresie. |
|
3 |
• wykonuje w arkuszu proste obliczenia; • wykorzystuje arkusz do szybkiego rozwiązywania zadań związanych z sumowaniem; • wprowadza dane różnych typów; • wprowadza i kopiujeproste formuły obliczeniowe; • korzysta z funkcji Autosumowania. |
||||
4 |
• rozwiązuje w arkuszuproste zadania matematyczne. |
||||
5 |
• planuje wykonywanie obliczeń w arkuszu; • analizuje dane zawarte w arkuszu w poszukiwaniu prawidłowości. |
||||
6 |
• samodzielnie formułuje wnioski. |
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
3.2 |
Liczby, potęgi, ciągi |
Wprowadzanie serii danych, formuł |
2 |
• rozumie, czym jest formuła i format liczbowy, i używa ich w zadaniu; • drukuje tabele przygotowane w arkuszu. |
3 |
• wprowadza do arkusza serie danych formuły i funkcje; • odróżnia i wprowadza różne formaty liczbowe. |
|||
4 |
• planuje wykonywanie obliczeń w arkuszu; • porównuje ciągi liczbowe i odnajduje występujące w nich prawidłowości. |
|||
5 |
• analizuje dane zawarte w arkuszu; • tworzy prosty kalkulator matematyczny; • uniemożliwia zmianę danych w arkuszu (włącza ochronę arkusza). |
|||
6 |
• samodzielnie formułuje wnioski. |
|||
3.3 |
Z tabeli – wykres |
Rysowanie wykresów funkcji |
2 |
• rozumie, czym jest wykres, i drukuje go wraz z tabelą danych. |
3 |
• przygotowuje dane do wykonania wykresu funkcji liniowej. |
|||
4 |
• tworzy wykresy funkcji liniowych za pomocą kreatora wykresów. |
|||
5 |
• opisuje i formatuje elementy wykresu. |
|||
6 |
• samodzielnie formułuje wnioski. |
|||
3.4 |
Przestawianie |
Przeglądanie i sortowanie dużych zestawów danych w arkuszu kalkulacyjnym, tworzenie tabeli przestawnej, wykonywanie prostych obliczeń statystycznych |
2 |
• rozumie, czym jest funkcja, i z pomocą nauczyciela korzysta z kreatora funkcji. |
3 |
• przegląda, sortuje i filtruje w arkuszu duże zestawy danych. |
|||
4 |
• samodzielnie korzysta z funkcji statystycznychLICZ.JEŻELI i CZĘSTOŚĆ. |
|||
5 |
• tworzy tabelę przestawną. |
|||
6 |
• samodzielnie formułuje wnioski. |
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
3.5 |
Dużo danych |
Przeglądanie i analizowanie dużych zestawów danych w arkuszu kalkulacyjnym, zastosowanie wybranych funkcji statystycznych oraz linii trendu, przetwarzanie rozproszone i projekty realizowane w tym systemie |
2 |
• korzysta z arkusza kalkulacyjnego w podstawowym zakresie. |
3 |
• przegląda w arkuszu duże tabele i wyszukuje dane; • korzysta z funkcji statystycznychŚREDNIA, MIN, MAXi MEDIANA. |
|||
4 |
• omawia specyfikę przetwarzania rozproszonego i opisuje wybrane projekty. |
|||
5 |
• tworzy wykres zależności XY i wstawia linię trendu. |
|||
6 |
• samodzielnie formułuje wnioski. |
|||
3.6 |
Moi znajomi |
Wprowadzenie do pracy |
2 |
• wyjaśnia, czym jest kartotekowa baza danych. |
3 |
• wpisuje dane do arkusza udostępnionego do edycji w chmurze. |
|||
4 |
• sortuje i filtruje dane; • sprawnie wyszukuje dane o wybranych kryteriach. |
|||
5 |
• tworzy formularz w celu dopisywania lub poprawiania rekordów. |
|||
6 |
• rozbudowuje bazę danych; • oblicza wystąpienia pewnych danych za pomocą wbudowanych funkcji. |
|||
4. Lekcje z modelami |
||||
4.1 |
Kości zostały rzucone |
Wykorzystanie funkcji losowych |
2 |
• wyjaśnia, czym jest doświadczenie losowe, i używa prostej funkcji losującej; • drukuje wykresy obrazujące wyniki doświadczenia. |
3 |
• korzysta z funkcji losowych w arkuszu; • trafnie ocenia wynik prostego doświadczenia losowego. |
|||
4 |
• przeprowadza zadaną symulację prostego doświadczenia z użyciem funkcji losującej; • wykonuje wykres wyników doświadczenia. |
|||
5 |
• samodzielnie planuje i przeprowadza symulację procesu o losowym przebiegu. |
|||
6 |
• samodzielnie planuje obliczenia i formułuje wnioski; • proponuje doświadczenie losowe i zawczasu ocenia jego przebieg. |
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
4.2 |
Fraktale |
Rysowanie drzew binarnych zwykłego |
2 |
• otwiera i analizuje projekt w Scratchu. |
3 |
• opisuje algorytm tworzenia drzewa binarnego. |
|||
4 |
• z pomocą nauczyciela realizuje w Pythoniealgorytmdla zwykłego drzewa binarnego. |
|||
5 |
• realizuje w Pythoniealgorytm dla drzew binarnych zwykłego i losowego. |
|||
6 |
• tworzy własne wariacje programu, np. dodając parametry (dwa kąty odchylenia itp.). |
|||
4.3 |
Fraktale |
Rysowanie płatka Kocha i trójkąta Sierpińskiego w środowisku App Lab |
2 |
• otwiera i analizuje projekty w Scratchu. |
3 |
• opisuje algorytmy tworzenia trójkąta Sierpińskiego i płatka Kocha. |
|||
4 |
• z pomocą nauczyciela realizuje przynajmniej jeden z algorytmów w środowisku App Lab. |
|||
5 |
• realizuje oba algorytmy w środowisku App Lab. |
|||
6 |
• realizuje własne pomysły rysunków fraktali w środowisku App Lab. |
|||
4.4 |
Kolorowa płaszczyzna |
Programowanie gry w ciepło–zimno |
2 |
• otwiera i analizuje projekt w Scratchu. |
3 |
• opisuje algorytm rysowania. |
|||
4 |
• z pomocą nauczyciela realizuje algorytm w środowisku Processing JS Akademii Khana. |
|||
5 |
• korzysta z dokumentacji Processing JS i wprowadza własne zmiany. |
|||
6 |
• realizuje własne pomysły interaktywnej animacji. |
|||
4.5 |
Gra w życie |
Symulacja procesu dla różnych ustawień początkowych |
2 |
• uruchamia gotowe symulacje Gry w życie na wybranej stronie internetowej. |
3 |
• opisuje zasady Gry w życie. |
|||
4 |
• eksperymentuje i obserwuje etapy życia na planecie. |
|||
5 |
• znajduje układy, w których populacja zachowuje się w określony sposób. |
|||
6 |
• realizuje własną symulację Gry w życie w wybranym języku programowania. |
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
4.6 |
Podróże |
Korzystanie z map internetowych, transpozycja tabel w arkuszu kalkulacyjnym |
2 |
• wskazuje serwisy i aplikacje zawierające mapy. |
3 |
• w podstawowym zakresie korzysta z serwisów zawierających mapy. |
|||
4 |
• korzysta z serwisów zawierających mapy i przy ich pomocy planuje podróż; • wyjaśnia, czym są GIS i GPS. |
|||
5 |
• wykonuje potrzebne obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym i znajduje na mapie najbardziej centralnie położone miasto; • wyjaśnia, czym jest transpozycja tabeli i jak ją można wykonać w arkuszu. |
|||
6 |
• samodzielnie planuje działania w arkuszu i formułuje wnioski; • samodzielnie planuje podróż, porównuje i weryfikuje dane z różnych serwisów. |
|||
5. Lekcje z mobilnym internetem |
||||
5.1 |
Mały robot |
Omówienie narzędzi i aplikacji użytkowych wbudowanych |
2 |
• charakteryzuje podstawowe narzędzia systemu Android. |
3 |
• szuka aplikacji w Sklepie Play; • z pomocą nauczyciela instaluje aplikację zewnętrzną na urządzeniu mobilnym. |
|||
4 |
• instaluje aplikację na urządzeniu mobilnym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. |
|||
5 |
• biegle posługuje się samodzielnie zainstalowanym skanerem dokumentów. |
|||
6 |
• świadomie i celowo korzysta z wbudowanych i zewnętrznych aplikacji systemu Android. |
|||
5.2 |
Ze smartfonem |
Planowanie i dokumentowanie wycieczki z wykorzystaniem urządzenia mobilnego, publikowanie trasy wycieczki w internecie |
2 |
• z pomocą nauczyciela instaluje aplikację Traseo. |
3 |
• omawia podstawowe punkty regulaminu korzystania z usługi Traseo; • z pomocą nauczyciela tworzy konto na portalu www.traseo.pl. |
|||
4 |
• samodzielnie tworzy konto na portalu www.traseo.pl; • z pomocą nauczyciela rejestruje i publikuje przebytą trasę; • podczas rejestracji trasy zaznacza ciekawe miejsca na mapie i dodaje zdjęcia. |
|||
5 |
• samodzielnie rejestruje i publikuje przebytą trasę. |
|||
6 |
• opisuje zarejestrowaną i opublikowaną trasę, stosując trafne i wyczerpujące komentarze. |
Nr |
Temat |
Omawiane |
Ocena |
Zgodnie z wymaganiami programowymi uczeń: |
5.3 |
Rozszerzona rzeczywistość – tuż obok |
Technologia rozszerzonej rzeczywistości |
2 |
• wyjaśnia, co oznaczają termin „rozszerzona rzeczywistość” oraz skrótowiec „AR”. |
3 |
• korzysta z technologii AR; • odróżni rozszerzoną rzeczywistość od rzeczywistości wirtualnej. |
|||
4 |
• podaje przykłady wykorzystaniatechnologii AR. |
|||
5 |
• podaje przykłady sytuacji, w których zastosowanie technologiiARbyłoby przydatne. |
|||
6 |
• wyszukuje aplikacje wykorzystujące technologięAR, instaluje je iomawiaich możliwości. |
|||
5.4 |
Rozszerzona rzeczywistość |
Wybrane aplikacje wykorzystujące technologię rozszerzonej rzeczywistości |
2 |
• wyszukuje i opisuje omawiane na lekcji aplikacje. |
3 |
• instaluje omawiane na lekcji aplikacje. |
|||
4 |
• wykorzystuje aplikacje, np. wykonując zdjęcia w aplikacji Spacecraft 3D. |
|||
5 |
• wyszukuje i obsługuje inneaplikacje wykorzystujące technologię AR. |
|||
6 |
• wyszukuje aplikacje wykorzystujące technologię AR, instaluje je i omawia ich możliwości. |
|||
5.5 |
Ucz się w sieci |
Wykorzystanie portalu Akademii Khana do dokształcania się i rozwijania zainteresowań |
2 |
• opisuje możliwości nauki informatyki w Akademii Khana; • wyjaśnia pojęcie „MOOC”. |
3 |
• znajduje serwisy oferujące MOOC; • krótko charakteryzuje kursy informatyczne w Akademii Khana. |
|||
4 |
• znajduje kursy w serwisach oferujących MOOC; • korzysta z kursów informatycznych w Akademii Khana. |
|||
5 |
• potrafi zanalizować przydatnośćkursów w serwisach oferujących MOOC. |
|||
6 |
• samodzielnie wykonuje ćwiczenia w ramach kursów informatycznych w Akademii Khana. |
|||
5.6 |
Ucz się i rozwijaj zainteresowania |
Ciekawe serwisy wspomagające samodzielną naukę i rozwijanie zainteresowań – platforma Zooniverse.org, portale TED.com |
2 |
• w podstawowym zakresie korzysta ze wskazanych aplikacji i serwisów. |
3 |
• w pełnym zakresie korzysta ze wskazanych aplikacji i serwisów. |
|||
4 |
• korzysta z samodzielnie znalezionych aplikacji i serwisów wspomagających naukę |
|||
5 |
• buduje własną bazę wiedzy. |
|||
6 |
• prezentuje w klasie wyszukane aplikacje i serwisy wspomagające naukę i rozwijające zainteresowaniai poddaje je krytycznej ocenie pod kątem użytkowości oraz przydatności. |